diumenge, 29 de juliol del 2018

PUIGMAL-NÚRIA des de Fontalba

Avui hem pujat al Puigmal, i com bé diu la dita, a la tercera va la vençuda: hem fet cim sense boira!
Els altres dos cops que hi havia pujat, de seguida ens havia atrapat la boira i no havíem pogut veure res, avui almenys hem disfrutat de les vistes.

Deixem el cotxe a la collada de Fontalba. La carretera per accedir-hi s’agafa a Queralbs, és una pista de terra però en bon estat de conservació.
Comencem a caminar a 1/4 de 9 del matí. El camí, tot i no està marcat amb cap senyal, no té pèrdua. Hi passa tanta gent que està ben fressat.

El Puigmal des de Fontalba

Des de la collada ja tenim una primera vista del cim i del camí que haurem de fer per arribar-hi. Enfilem cap a l'esquerre per anar a buscar la carena i comencem a fer pujada, una constant fins que haurem fet cim!
El camí va fent ziga zagues per anar superant el desnivell, després d'una pujada una mica dreta però curta, arribem al Cim de la Dou.
Portem 3/4 d'hora de caminada.

El Puigmal des del Coll Borrut

Ara toquen uns metres de planer pel Coll del Borrut, genials per agafar forces per la següent pujada. Les vistes a banda i banda del coll són ben boniques i entretingudes, a l'esquerre ens queda el Pedraforca. Anem carenejant, amb una petita pujada que resolem fàcilment.

Continuem fent camí, fins arribar a la última pujada, i quina pujada! Porto tot el camí esperant-la...

El camí enfila amunt tot fent ziga zagues curtes per tal de superar els cingles de Salsofragi. M'ho agafo amb calma i amunt, i amb 15 minuts ja tenim el tram superat i amb més bones sensacions que la última vegada.

Passat aquest tros, ja toca disfrutar de l'excursió. Queden 10 minuts per arribar a dalt i és relativament planer.

Fem cim a les 10, així que hem tardat una hora i tres quarts a completar el recorregut. Tot i tenir la sensació que havia bufat força, resulta que és la vegada que he pujat més ràpid.

Des de dalt al cim veiem la plana de la Cerdanya i tots els pics que formen l'Olla de Núria. Ens tirem la foto de rigor a la creu que corona al Puigmal i decidim descendir un xic per emorzar, així no ens tocarà tant l'aire.

Per baixar a Núria des del Puigmal hi ha dos camins, un que careneja fins arribar al Coll de Finestrelles  i el que baixa directament per la Coma de l'Embut. Nosaltres agafem aquest darrer, ja que sembla més directe. El camí s'agafa direcció nord-est, tot i que tampoc té pèrdua, ja que hi ha moviment de gent tota l'estona.

Puigmal (2911m)

Pic d'Eina, Pic de Noufonts i Pic de Noucreus, des del Puigmal

Ens agafem l'esmorzar amb calma i un cop reposats, comencem el camí de baixada. És força dret i per tartera, l'avantatge és que hi passa tanta gent, que queden poques pedres al camí principal i és una mica més de bon fer. A l'esquerre ens queda la carena que ens portaria a Coll de Finestrelles, on encara podem veure alguna congesta de neu.

Uns quinze minuts de baixada ens porten  prop de la Font de Dalt de la Coma, on neix el Torrent de la Coma de l'Embut. Travessem el torrent i l'anem seguint pel costat esquerre. Impressiona lo cristal·lina que és l'aigua.

Uns vint minuts més tard, ens trobem un saltant d'aigua, mirant el mapa, suposo que és el torrent que ve de la Font de Baix de la Coma, però tampoc ho sé segur.

Continuem baixant, i vint minuts més tard arribem al Pla de l'Ortigar i veiem per primer cop Núria.

Vint minuts més de baixada, aquest cop dins una pineda, i ja som als entorns del Santuari de la Mare de Déu de Núria.

Del Puigmal a Núria hem tardat una hora i tres quarts.
Aprofitem per descansar un xic, anar al lavabo i fer un cop d'ull a la basílica.

torrent de Finestrelles just abans de desembocar al llac

santuari de la Mare de Déu de Núria

ermita de St Gil

Continuem la marxa. Ara seguirem el GR11.8 que ens tornarà a la collada de Fontalba.
El camí s'agafa al costat de l'ermita de St Gil i puja durant 10 minuts  fins arribar a la Creu d'en Riba, on trobem el pal d'encreuament d'itinerànnia R113 (Creu d'en Riba). En aquest punt hi ha un mirador sobre la vall de Núria, val la pena arribar-s'hi si no s'ha estat mai per aquests entorns.
Nosaltres seguim el camí de l'esquerre, a part de ser un camí molt concorregut, també ens seran útils per seguir-lo les marques grogues d'itinerànnia i les marques vermelles i blanques que marquen els GR. Davant nostre veurem que també marxa un GR, és el GR11 que va directament a Queralbs, nosaltres fem la variant que ens portarà a Fontalba.

Ara venen 15 minuts de pujada, que si no fos pel cansament de cames acumulat, es farien la mar de bé. Després d'aquesta, el camí va planejant, amb alguna pujadeta, per sobre dels cingles. Segons el mapa passem pel Salt dels frares, el Roc Roig i els Cingles de l'Avellanosa. Anem tota l'estona per sota als pins, i s'agraeix... són prop de la una del migdia i el sol comença a escalfar de valent.

el torrent de la Cometa
Portem 50 minuts caminats des del pal d'encreuament i comencem l'últim tram del recorregut, ara sense arbres.
El camí ressegueix la coma de Fontalba, travessem el torrent de la Cometa i finalment arribem al cotxe. Aquest últim tram el fem en 20 minuts.

I després de 6h d'excursió, és dels dies que agraeixes arribar al cotxe, l'excursió ha estat un pel llarga pels meus genolls, sobretot la baixada cap a Núria. Tot i així, ha valgut la pena fer-la, sobretot perquè el camí de Puigmal a Núria no l'havia fet mai.

mapa amb el recorregut fet marcat en lila