diumenge, 19 d’agost del 2018

BALANDRAU

Avui hem coronat el Balandrau pel costat de Tregurà.

moment en que hem d'aparcar el cotxe
Arribem amb cotxe fins al poble de Tregurà. Ben passat el poble, la carretera es converteix en una pista de grava fins a Ribes. Els primers metres són força dolents, així que millor anar amb un cotxe alt i evitar problemes. Quan portem uns 4 quilòmetres des de Tregurà, veiem a la nostra dreta una altra pista i un pal indicador del camí per anar al Refugi de Coma de Vaca. És el moment d'aparcar el cotxe. Comença l'excursió.

Són 1/4 de 9 del matí, el dia es presenta radiant i sembla que no farà gaire calor. La pista que seguim està marcada amb senyals grocs d'itinerànnia i segueix el camí de la transhumància que ens portaria a la Vall de Núria per Coma de Vaca.

El camí és de molt bon fer, va pujant però sense gaire desnivell. Després de la primera pujada, trobem la primera bassa i a la dreta ens queda un petit turonet, conegut coma Castell dels Moros. Continuem, ara de planer, fins a trobar la segona bassa, som a la Collada de Fontlletera i hem vorejat el Turó de la Bressola.

Des d'aquí ja podem veure el Coll de Tres Pics, els Tres Pics i el Balandrau. Portem mitja hora caminant

El camí continua enfilant direcció al Coll de Tres Pics, passats uns vint minuts des de la bassa, arribem a la Font Lletera que dóna nom a aquell tros de muntanya. Sort del cartell, perquè si no, no n'hauríem fet massa cas.
Ara toquen 20 minuts de pujada, la més forta que hem fet fins ara, però com que no venim cansats, es fa molt bé i arribem al Coll de Tres Pics.

Val la pena aturar-se uns minuts en aquest punt, les vistes són espectaculars. Coma de Vaca aquest any està esplendorosa, i els pics que l'envolten no es queden enrere.

A la dreta ens queda el camí que hem seguit fins ara, que mena cap al refugi de Coma de Vaca. Per tant, deixem les marques grogues d'itinerànnia i continuem cap a l'esquerre, ara seguim les fites de pedra i el camí, que és molt evident.

Del coll en surten dos camins, un que passa pels Tres Pics i un que els voreja. Sense saber-ho, agafem el primer, així que amunt i a fer algun bufet. En aquest tram de camí ens acompanya el propietari d'un ramat d'eugues que ha pujat a veure-les i aprofita per fer el cim. Va genial perquè ens va dient el nom dels diferents pics que veiem, que sempre va bé per anar-los situant, també veiem un ramat d'isards força nombrós. Amb mitja horeta, ja som dalt del Balandrau (2585m)

Dalt el cim aprofitem per esmorzar, fer-nos la foto de rigor i contemplar el paisatge, que miris per on miris, no s'acaba. Entreveiem la badia de Roses, Montserrat, el Pedraforca i tots els pics més alts que envolten la Vall de Núria i Coma de Vaca. Un regal pels ulls!

el pic més alt és el Puigmal
Coma de Vaca al fons de la vall

el pic més alt és Bastiments

Baixem del cim direcció al Puig de Cerverís, però ens adonem que queda massa lluny i el deixem per una altra ocasió. A mesura que anem baixant, sense camí, ens anem tombant cap a l'esquerre per anar a buscar la riera de Fontlletera, on esperem veure alguna marmota.

Un cop a la riera, només queda anar-la seguint tot aprofitant els camins de les vaques i les eugues.
Anirem baixant fins trobar la pista que mena a Ribes, just en un revolt molt tancat que fa (hi ha unes valles de fusta). Els dos cops  que anteriorment havia pujat al Balandrau, havíem pujat per aquí, pel dret, però havent-hi el camí que hem fet el matí, difícilment hi tornaré a pujar. És molt millor l'altre, tot i que potser no veus les marmotes.

Seguim la pista i arribem al cotxe.

Han estat quatre hores d'excursió, on el dia i la bona temperatura ens han acompanyat. No sé si és per l'accés o perquè no és gaire conegut, però és un plaer fer una caminada sense trobar-te l'aglomeració que últimament hi ha per la zona de Vallter.

mapa amb el recorregut marcat en lila

Algunes de les flors que hem trobat al llarg del camí, espero no equivocar-me en la seva identificació: