diumenge, 10 de desembre del 2017

ESCLETXES DE LA FREIXENEDA

L'últim dia del pont llarg de desembre el dediquem a descobrir les escletxes de la Freixeneda, o com diu el mapa de l'editorial Alpina, Clapisses de Freixeneda.

A st Privat d'en Bas, agafem la carretera que va a Vidrà i l'anem seguint fins arribar a la masia de Collfred. Aparquem el cotxe en un petit pàrquing que queda just després del trencant d'anar a la casa.

trobem neu als lloc més ombrívols
Retornem al trencant d'anar a la casa i agafem la carretera que ens hi portarà. De seguida veiem les  marques d'itinerànnia, que venen de la Collada de Collfred.

La idea inicial és trobar les escletxes de la Freixeneda i si ens sobre temps, arribar-nos a la masia amb el mateix nom, però com que no tenim clar a on anem, caminant, caminant, arribem a la casa, abandonada, però amb unes grans vistes de la Vall d'en Bas i amb un parell de freixes imponents. Hem tardat una hora des del cotxe.

La Freixeneda
freixe de la Freixeneda (foto feta agost 2016)

façana principal, foto de l'agost 2016

Trec el mapa i tenim clar que ens hem passat de llarg les escletxes. Per indicacions que havíem trobat per internet, sabíem que havíem de trobar una barraca forestal, però no l'hem vist per enlloc.

foto feta vinguent de Collfred
Desfem el camí uns 10 minuts, fins arribar al prat de la Correjada, on abans havíem vist una fita, just acabar-se el prat. Decidim que provarem per aquí, a veure com ens va. L'encertem! el camí fa pujada, però amb un quart d'hora trobem la primera escletxa. Ara és qüestió d'anar passejant i descobrint les petites meravelles que ens regala la natura.

Algun exemple de les escletxes que podem veure

Es fa tard i decidim marxar, però ens queda la sensació que no ho hem vist tot, hi haurem de tornar!

A la última zona d'escletxes, veiem faigs pintats amb pintura groga, i decidim seguir-los, ja que segurament deuen marcar el camí de sortida.

Vint minuts de baixada ens porten a la barraca forestal que buscàvem el matí! Almenys no marxarem sense haver-la vist.

I ens tornem a embolicar! just sota la cabanya hi ha una pista forestal que suposem que és que la hauríem d'haver seguit el matí, així que decidim seguir-la cap a l'esquerre, direcció Collfred, 15 minuts més tard, tot i que hi ha petjades a la neu d'haver-hi passat algú, no veiem clar que ens acostem a la casa, així que decidim recular. Tornem a la barraca i ara seguim la pista direcció la Freixeneda, al cap de tres minuts sortim al prat de la Correjada. Trobem un gran faig (foto 2), i tirem llisos avall, ja que veiem un grup de faigs (foto 1) per on havíem passat al matí. Ja tornem a ser en territori conegut.

foto 1
foto 2

Ja tornem a ser a la pista forestal on hi ha les marques grogues d'itinerànnia. Només queda desfer el camí i arribar altre vegada a la casa de Collfred (mitja hora de camí)

Collfred

Acompanyants: Pau, Magda i Jordi

Temps: Collfred _ La Freixeneda: 1h. Tardem 3h 15' a fer tota l'excursió, inclosa la mitja hora que perdem seguint un camí que no veiem clar i l'exploració de les escletxes.