diumenge, 31 de maig del 2020

MONTMAJOR des del Collet de Colldecarrera

La ruta d'avui ens portarà fins al cim del Montmajor (1075m) i l'indret de Toralles.

Deixem el cotxe al Collet de Colldecarrera. Al costat esquerre, hi ha la pista que, passant pel Collet de les Barqueres, mena a Capsec o a Castellar de la Muntanya. Deixem el cotxe en aquest encreuament.
entrada a la Vall del Bac, just al Collet de Colldecarrera

Just a l'altre costat de la carrereta, és a dir, venint de Castellfollit, a la dreta, hi ha el camí que seguirem. No està marcat amb cap senyal, però entre les fites que hi ha i que està molt fressat, no té pèrdua.
Aquest camí era la primera vegada que el feia i l'he trobat molt agradable de fer. Són 20 minuts de pujada suau entremig d'un bosc d'aulines i pins.
Arribem al Coll de Reverter i ens creuem amb el GR1 que va de l'Hostal de la Vall del Bac (esquerre) a Toralles (dreta). Nosaltres però, seguim endavant, cap al Montmajor.
A l'inici d'aquest camí veurem un parell de creus marcades en una pedra, no se n'ha de fer cas, només són per indicar que no és el GR1.
Tirem amunt, ara si, amb més pujada. Anem trobant fites que indiquen el camí. Al cap d'uns 10 minuts el camí es bifurca, i tots dos estan assenyalats amb fites. S'ha de tirar cap a l'esquerre. Som en territori Alta Garrotxa: aulines, poc sotabosc i molts rocs.
Uns 25 minuts més tard, arribem a una clariana. Davant veiem el Talló i la casa del Seguer de Pera. Només ens queda la última pujada, cada cop més empedrada. Passem pel costat d'un faig que fa molt goig i un parell de minuts més tard ja som a dalt!
vista del Talló

Faig, el camí passa pel seu costat

Només ens queda carenejar fins la punta del Montmajor i ja tindrem el cim fet.
El Montmajor només té vistes pel vessant nord. Veiem en primer terme, el Talló, el veïnat de Pera, Serra de Bestracà i al fons, el Comanegra, Pic de les Bruixes, Sant Marc i Bassegoda...
Aprofitem per esmorzar un xic.
vistes des del Montmajor

el cim

Per agafar el camí de baixada, reculem uns metres fins que a la dreta ens queda un camí, força desdibuixat en el primer tram, que tira avall. Hi ha una fita, no pas massa gran.
Baixats uns quants metres, el camí s'endinsa al bosc i llavors si, ja no té pèrdua possible.
10 minuts més tard, arribem al Coll de la Bassa, on aquest any si, amb les pluges de la primavera, hi ha la bassa ben plena d'aigua. Els animals deuen estar contents!
Bassa al Coll de la Bassa

Anem baixant durant uns 30 minuts, deixant a l'esquerre el Cingle Vermell.
Ens trobem amb un ramat de cabres i arribats a la Costa, trobem un tancat que tot sembla indicar que faria de corral. Qui en té cura? No en tenim ni idea. Ara, pujar menjar aquí dalt ja té el seu mèrit.
Arribem a la casa de la Costa, que si no vaig errada, fins als anys 80 va ser habitada. La casa està en ruïna, el teulat ha caigut i se la mengen les bardisses. Tot i així, veiem indicis de com si algú en volgués arreglar una part. Amb el temps es veurà.
aulina de la Costa

la Costa

detall de l'arc d'accés al corral/cabanya

El camí passa entre la casa i la cabanya o corral.
La única crítica d'aquest lloc és la brutícia que hi ha escampada per l'entorn: ampolles, ampolles trencades, roba, sabates,...segurament els animals ho han anat traient de la casa... si no, no s'entén.

Anem seguint el camí i arribem al Pla de la Costa. Voregem el prat cap a l'esquerre fins a trobar la pista que porta a Toralles. Anem seguint la pista, cap a la dreta. També és el GR1, que ja no deixarem fins a ser a Coll Reverter altra vegada.
pla de la Costa

Passem per la hípica del Mercer de Toralles, sembla tancada.
Una mica més endavant, trobem el pal d'encreuament d'itinerànnia G7-Toralles. Nosaltres haurem de seguir direcció a l'Hostal de la Vall del Bac, però abans ens arribem fins a l'església de St Martí de Toralles (s.XII). S'ha d'esmentar que els batents de la porta d'entrada són els originals, així com la ferramenta romànica que els decora.
St Martí de Toralles
detall de la porta

Retornem al pal d'encreuament d'itinerànnia, i seguim cap a l'esquerre. Voregem els prats, travessem la riera de Toralles i enfilem cap a la serra de Sant Isidre.
oratori de la Costa

El camí va passant entremig de bosc d'aulines i petites clarianes. S'agraeix quan es passa per sota els arbres, ja que comença a fer calor.
Al cap d'uns 20 minuts arribem a l'oratori de la Costa, dedicat a St Isidre. És una construcció senzilla.

Anem fent via i arribem a Coll Reverter. Només ens queda continuar cap a l'esquerre i desfer el camí fet al matí fins arribar al Collet de Colldecarrera.

Algunes de les flors que hem anat trobant
neotinea,    pinya de st joan,   curraià vermell,  campanella