diumenge, 20 d’agost del 2017

GRA DE FAJOL

La idea d'avui és pujar al Gra de Fajol per la Coma de l'Orri.

A les 8 aparquem el cotxe al Pla de la Molina, just on la carretera que porta a Vallter fa un revolt molt pronunciat a la dreta.

Només hi ha un camí possible, el GR 11. El seguim 5 minuts fins trobar un pal indicador. Nosaltres anem cap a l'esquerre, el camí de la dreta, marcat com a GR i per Itinerànnia és el que farem de baixada.

Travessem el Torrent de la Coma de l'Orri per una petita palanca de troncs.

El camí no està senyalitzat amb cap marca de pintura. Només hem d'estar al cas de les fites de pedra que ens anirem trobant i que ens indiquen la direcció a seguir.

El camí va pujant de manera suau, entre pins i prats.  Veiem isards i marmotes, em paro a observar-les de tant en tant, ja que ara el camí puja més decidit i sempre va bé trobar una excusa per fer un bufet.

al fons el Coll de la Coma de l'Orri

Arribem a la Jaça del Mig (o això creiem veient-ho sobre el mapa). Portem una hora i mitja caminant.
El camí es desdibuixa una mica, tot i que queda clar que segueix endavant, direcció al Coll de la Coma de l'Orri.

A l'esquerre ens queda el Gra de Fajol, sembla a tocar, així que en un moment d'aquells d'optimisme, ens decidim a tirar muntanya amunt, pel dret i a veure què serà.
No portem ni un quart d'hora enfilant-nos que ja ens adonem que la idea no ha set la més brillant. No hi ha camí marcat així que has d'anar trobant la manera que et vagi millor per anar guanyant metres. Mentre hi ha herba de prat encara es va fent mig bé, però a la que entrem a una tartera la cosa es complica una mica més. Les tarteres no m'agraden gens i avui ho he reafirmat. Sort que veient que la cosa va per llarg ens parem a esmorzar, com a mínim agafem una mica de força per fer el tram final.

Gra de Fajol de Baix

Hem tardat una hora i mitja a superar el desnivell, comptant l'estoneta d'esmorzar, però per fi arribem a la carena. Hem sortit  prop del Pas de l'Isard. Així, a la dreta ens queda el Gra de Fajol de Baix i a l'esquerre el nostre objectiu d'avui, el Gra de Fajol.

enfilant l'últim tram, el pic de l'esquerre és el Gra de Fajol

Ja només ens queda mitja horeta, però el camí continua passant entremig de pedres. Sort que a cada pas queda una mica menys per arribar a dalt.

Gra de Fajol 2712m

Són 2/4 de 12 i hem fet cim! Un més a la butxaca, i aquest per primera vegada!

Les vistes són molt boniques, veient tot el circ de Vallter, el circ de Concròs, les muntanyes que envolten Coma de Vaca...

Foto de rigor i avall que fa baixada.

panoràmica des del Gra de Fajol. Bastiments a l'esquerre

Amb un quart d'hora ens plantem al Coll de la Marrana. Agafem el GR11, cap a la dreta, l'anirem seguint fins a arribar al cotxe.

Anem baixant durant uns tres quarts d'hora, tot passant pel refugi d'Ulldeter. Arribem a la carretera de pujar a Vallter, en aquest punt el camí es fa una mica perdedor, pèro com que tenim clar que hem d'anar a la dreta i avall, no hi ha problema.

direcció en que s'ha de travessar el pàrquing

10 minutets més de baixada i arribem al pàrquing de baix, on hi ha el remuntador que et porta a les pistes d'esquí. El camí el retrobem entremig de les dues valles que delimiten el pàrquing.

Ara és qüestió d'anar baixant per aquest camí,
per l'amplada que porta, de ben segur que és un camí ramader.

Tres quarts d'hora més de baixada i ens trobem el pal indicador que hem deixat aquest matí.
Ja hem completat la volta. Una mica feixuga en alguns trams, però bonica de fer.